לידי אומ"ץ הגיע דוח ביקורת חקירתית של משרד רואי החשבון ברלב ושות' מן החודש שעבר, ממנו עולים פרטים רבים מההיבט החשבונאי, המחזקים לדברי התנועה את החשדות בדבר שימוש בנכסי המדינה כדי להיטיב עם מקורבים בקרן, חלוקת ג'ובים לא תקינה ומעשים אחרים הפוגעים בסדרי המינהל התקין "יש לבחון בראייה נטולת פניות אם העמדת נכסים לאומיים וקרקע זמינה ומפותחת בשווי של מעל מיליארד שקל, יועמדו לרשות גוף המייצג היום סקטור מצומצם ביותר", נאמר בפנייה למבקר
תנועת אומ"ץ פנתה (יום ד', 6.4.11) במכתב למבקר המדינה, מיכה לינדנשטראוס, בדרישה שיבדוק חשדות לשחיתות ופגיעה חמורה בסדרי מינהל תקינים בקרן ברל כצנלסון.
הפנייה נעשתה לאחר שלתנועת אומ"ץ הגיע מידע, הכולל גם דוח ביקורת חקירתית של משרד רואי החשבון ברלב ושות' מה-10 במרס, ובו ממצאים המצביעים לכאורה על התנהלות בלתי ראויה של נושאי משרה ובעלי תפקידים בקרן, בין השאר תוך חשדות לפגיעה בטוהר מידות, פעילות בניגוד עניינים וחשדות להונאה במגוון פעילויות שנסקרו על-ידי הביקורת.
באומ"ץ אומרים כי דוח הביקורת המקיף והיסודי, אף שהוא חלקי, ולא כולל את מכלול הפעילויות בקרן, ומתייחס לנושאים מההיבט החשבונאי, רק מחזק ומבסס חשדות כבדים ביותר שעלו בכתבות תחקיר בעיתונות מאוקטובר 2010, על שימוש בנכסי המדינה כדי להיטיב עם מקורבים, חלוקת ג'ובים ומעשים אחרים המתוארים בתחקירים.
לטענת אומ"ץ, עיקרי ממצאי הדוח מצביעים לכאורה על החשדות הבאים:
· מכירת נכסים של קרן ברל כצנלסון למכללת בית ברל נעשתה במחיר מופחת של כ-57.5 מיליון שקל – הפחתה של 41%.
· בעלי תפקידים בקרן קיבלו לכאורה החלטות בחוסר סמכות, ביניהם מנכ"ל הקרן לשעבר, ישראל קריגר ז"ל, שבין השאר מצוין שוויתר על חוב של 2.5 מיליון שקל של המכללה לקרן, וחוב נוסף של כמיליון שקל.
· אסיפת בעלי המניות שנוהלה על-ידי ח"כ איתן כבל אישרה את עסקת מכירת הנכסים למכללת בית ברל למרות שידעה שיש בכך הפחתה של עשרות מיליוני שקלים ביחס לשווי האמיתי של הנכסים, ממניעים שהגיונם הכלכלי לא ברור, והעומדים לכאורה בניגוד לטובת התאגיד.
· חשד להעלמות עין של נושאי משרה בכירים בקרן מהפרות הסכמים מצד מכללת בית ברל, בין השאר בהערכת עלויות ארכיב מפלגת העבודה, שהוערך על-ידי הביקורת במעל 2 מיליון שקל, אי-הקמת הקתדרה על-שם ברל כצנלסון שהוערכה בסכום של כ-5.5 מיליון שקל. סכומים אלה ואחרים משקפים הפחתה נוספת בתמורות שהועברו לקרן בגין עסקת המכירה, לטענת אומ"ץ.
· חשד לפעולות בניגוד לסדרי מינהל תקינים עד כדי חשד לפלילים לכאורה, על-ידי עובדת הקרן רעיה בירן, בהקשר להתנהלותה בנושא הקמת אתר האינטרנט החדש של הקרן.
· חשד לכאורה לקשירת קשר בין המנכ"ל לשעבר, ישראל קליגר ז"ל, לבין השמאי שהעריך את שווי הנכסים לצורך המכירה, לצורך הערכת שווי בחסר, בידיעה מראש שהיא שגויה, מתוך כוונה להטעות את הדירקטורים ובעלי המניות, או כדי לשרת אינטרסים אחרים, שאינם ברורים, אך יש בהם לכאורה כדי לפגוע באינטרסים של הקרן.
· שורה של כשלים מינהליים בנושאים אחרים כמו דמי שכירות תמוהים, ניהול נושאי החניות ועוד תחומים היוצרים רושם קשה של ניהול לקוי, המפורטים בגוף הדוח.
· מפלגת העבודה חייבת לקרן סכום של כ-430 אלף שקל שלא שולמו, ולא נראה שנעשה מאמץ כלשהו לגבותם.
בנוסף לממצאי הדוח, ממידע אחר שהגיע לאומ"ץ התברר כי עפרה דונסקי – דירקטורית בקרן ברל כצנלסון, משמשת גם כדירקטורית בקאנטרי קלאב השרון – בית ברל, שהוא אחד השוכרים הבעייתיים ביותר של הקרן, עובדה הנראית על פניה כניגוד עניינים.
כמו-כן, עולה מדוח רשם החברות כי הקרן לא הגישה דוח שנתי לרשם מאז שנת 2003.
באומ"ץ אומרים כי מכלול הנושאים הנסקרים בדוח, בין באופן ישיר ובין באופן עקיף, מעלים תהיות רבות במישור הציבורי והערכי, הראויות לבדיקה יסודית ולהסקת מסקנות ברמה הלאומית. "בין אם מדובר במקרקעין בשטח של כ-1,080 דונם כמצוין בדוח הביקורת, או ב-1,400 דונם כמופיע בכתבות תחקיר בהקשר, לית מאן דפליג, כי מדובר על נכס שהוא רכוש המדינה, שערכו הכלכלי הוא למעלה ממיליארד שקל, הנמצא בלב המטרופולין העירוני של גוש המרכז", כותבת אומ"ץ למבקר.
חריגה מוחלטת ממטרותיהן הציבוריות של הקרן
"פעילויות הקרן כפי שמשתקפות בדוח הביקורת, ושימושה במקרקעין שהוחכרו ממינהל מקרקעי ישראל, כמו השכרת שטחים לקאנטרי קלאב, לבתי קפה, גני אירועים, שטחים חקלאיים לעיבוד על-ידי גופים חיצוניים, השכרת דירות למגורים, חורגים בסטייה ניכרת ממטרות הקרן כפי שהוגדרו כמפורט אצל רשם החברות, לאמור: 'מטרות ציבוריות בלבד (חברה לתועלת הציבור) – לייסד ולנהל קרן על שם ברל כצנלסון להקמת בית מדרש למדריכי נוער ופעילים, להוציא לאור את כתבי ברל כצנלסון וכתבי מנהיגיה של מפלגת העבודה והוגי דעות מבין שורותיה', וקיים ספק גדול אם השימושים הנעשים בשטח מותרים על-פי הסכם החכירה עם מינהל מקרקעי ישראל".
באומ"ץ אף מציינים כי למרות שעל-פי נתוני הדוח שני הסכמי החכירה הקיימים עם מינהל מקרקעי ישראל מסתיימים ב-2013 וב-2027, הרי שהסכם ה"מכירה" של נכסי הקרן למכללת בית ברל מתפרש הרחק אל מעבר לתקופת החכירה הקיימת. "אנו מסופקים אם המינהל אישר את חכירת ההמשך מעבר להסכם הקיים מראש, והאם אישור זה ככל שהוא קיים הינו חוקי. התנהלות קרן ברל כצנלסון נראות על פניה, כאילו היא הבעלים לצמיתות בנכסי המדינה, והיא עושה בהם כראות עיניה", אמרו באומ"ץ.
"בכל הכבוד הראוי למורשתו של ברל כצנלסון, ולמורשתה של מפלגת העבודה, לאור כל מה שמשתקף מהדוח ומהתנהלות הקרן גם על-פי התחקירים שפורסמו, ומידע אחר, ומנגד, בראיית צרכי כלל תושבי המדינה, לאור המחסור במשאבי קרקע ומחירם בייחוד באזור המרכז, נראה לתנועת אומ"ץ כי יש לבחון בראייה שקולה ונטולת פניות, כשטובת כלל הציבור עומדת לעיני מקבלי ההחלטות, אם העמדת נכסים לאומיים וקרקע זמינה ומפותחת בשווי של מעל מיליארד שקל, יועמדו לרשות גוף המייצג היום סקטור מצומצם ביותר, למטרות פוליטיות מובהקות, בצורה בלתי שוויונית", נכתב בפנייה למבקר.
"מבלי לנקוט עמדה פוליטית זו או אחרת, אומ"ץ סבורה, במיוחד לאור מה שמתגלה בנושא התנהלות הקרן, כי ראוי שהמדינה תקבל חזרה לחזקתה את הנכס, בתום תקופת החכירה, ותעשה בו שימוש ראוי וצודק לטובת כלל תושבי מדינת ישראל", סיכמה במכתבה.
מאת עופר וולפסון, news1 – חדשות מחלקה ראשונה, 06/04/2011